Over Ksenia Marasanova

Actrice Ksenia - Oscar en Oma Rozerood, Eric-Emmanuel Schmitt

➡️ Oscar en Oma Rozerood ➡️ Zij zagen Oorlog ➡️ Strannik ➡️ Arum dem Fayer

Hoi! Ik ben Ksenia Marasanova, professioneel actrice en theatermaker. Jaarlijks speel ik circa 60 voorstellingen in theaters en festivals, op scholen en tijdens herdenkingen. Bewust ongesubsidieerd maak ik voorstellingen die je echt raken en je daardoor aan het denken zetten. Ik ben niet in Nederland geboren, maar hou intens van dit land, de Nederlander en alle mogelijkheden die ik hier heb om in vrijheid mezelf te kunnen zijn. 

Deze voorstellingen maakte ik tot dusver:

  • Strannik: leven is een dans van bewustzijn, maar de mens is op aarde slechts een voorbijganger.
  • Zij zagen Oorlog: is er absoluut goed of fout? En hoe zit dat met goede bedoelingen?
  • Naar Berlijn: de tweede wereldoorlog in Oost-Europa, door de ogen van de mens op straat.
  • Oscar en Oma Rozerood: een filosofische fabel over leven, liefde, vriendschap en religie.
  • Arum dem Fayer: Muziektheatervoorstelling over identiteit, vooroordelen en jezelf durven zijn.
  • Truly Stoked: Circusmuziektheater over opgroeien, moeder/dochter-relatie en vooroordelen. 

Mijn voorstellingen zijn filosofisch van aard, niet activistisch. Ik bied inzichten van zoveel mogelijk kanten en daar voelt u iets bij. En wat dat is, dat laat ik aan u. 

Liftend naar Amsterdam

Toen ik 17 was ontvluchtte ik de USSR, waar ik in 1973 werd geboren in de miljoenenstad Charkiv, nu gelegen in het oosten van Oekraïne. Daar beoefende ik martial arts en droomde van de wereldtop. Samen met mijn moeder, tante, nichtje, oma en een plastic tasje spullen ontvluchtte ik het land om er nooit meer terug te keren. We lieten huis en haard achter en kwamen terecht in Jerusalem. Daar woonde ik bijna anderhalf jaar en toen reisde verder naar Amsterdam, waar ik in de beste sportschool ter wereld mocht trainen. Ik trainde onder Thom Harinck en met bv. Peter Aerts. De wereldtop haalde ik niet en verloor daarna mijn hart aan het toneel. 

Oekraïense, Russische en Joodse roots

Mijn familieleden zijn wetenschapper of muzikant. Mijn vader is wiskundige en geeft op bijna 80-jarige leeftijd nog altijd les op de marine-academie van Sint-Petersburg. Mam is componist, speelt piano en viool en leidde jarenlang een orkest in Sint-Petersburg. Ze woont in Israël en schrijft toneelstukken en balletten, en muziek voor films. Mijn allerliefste tante was wiskundige en ontwikkelde algoritmes. 

Over mijn carrière en mijn leven sprak ik een uur op Radio 1 bij het NTR Programma Kunststof. Frénk van der Linden is de interviewer. Eén confronterende vraag uit dat interview leidt tot de voorstelling Arum dem Fayer.

Grote offers in de tweede wereldoorlog

Charkiv was de grootste industriestad van de USSR en in de tweede wereldoorlog een prominent strijdtoneel. De stad wordt tussen 1941 en 1943 maar liefst drie keer door de nazi’s veroverd en even zo vaak door de Sovjets bevrijd. Een groot deel van mijn familie overleeft de oorlog niet. Een aantal sterft als soldaat in het Rode Leger, maar de meesten overkomt het omdat ze op het verkeerde moment in de weg lopen. Mijn Joodse opa en oma overleven, omdat ze als ingenieur in de grootste tankfabriek aan de beroemde T34 werken en dus tijdig geëvacueerd worden naar achter de Oeral.

Schoonmaker en Thaiboxer

In Amsterdam werkte ik in de jaren ’90 overdag als schoonmaker bij grote gezinnen in Amsterdam-Zuid, terwijl ik ’s ochtends en ‘s-avonds train bij Chakuriki van Thom Harinck. De vele Jiddisje woorden in de Nederlandse taal doen me denken aan mijn opa en oma waar ik als kind in Charkiv woonde. De zoete, warme herinneringen motiveren me om de Nederlandse de taal goed te leren. En dat doe ik met oa. de liederen van Drs. P en de perfect articulerende radiomakers van NPO Radio 1.

Ik ontdek internet als ik via een zoekmachine een verloren gewaande vriendin terugvind in Italië. Het is dan eind jaren ’90 en ik realiseer me dat ik wereldtop in thaiboxing niet ga halen. Met vrienden begin ik een eigen bedrijfje en met één van hen trouw ik. We maken onder meer webwinkels en allerhande complexe oplossingen in de Medische industrie. 

Dan verlies ik mijn hart aan het theater

Het technisch werk neemt me volledig in beslag en als ik zwanger ben werk ik tot mijn vliezen breken. Daarna ben ik bewust moeder en raak ik geen computer meer aan. Voor het jonge mens probeer ik het ultieme speelkameraadje te zijn. Ik zing liedjes en speel met haar alle boeken na die in het gezin (voor)gelezen worden. Het spel grijpt me. 

Ik volg een diverse meerjarige professionele acteeropleidingen en veel gespecialiseerde masterclasses in binnen- en buitenland. In grote klassieke stukken speel ik diverse kleinere rollen en ben actief in improvisatiegezelschappen die voorstellingen voor kinderen maken. Bij Meisner Acteerstudio vind ik in Paul Dekker de ultieme coach, regisseur en een hele goede vriend.

Ken uzelf

Met Paul Dekker moderniseer ik het genre archetype-theater. Hierin staat de psychologische waarheid centraal. Deze waarachtige emotie wordt versterkt met krachtige theatrale archetypische beelden van universeel menselijk gedrag. Dit oergedrag overstijgt elke religie, politiek en cultuur, en komt vaak terug in mythen, dromen, rituelen en beelden. Ik spreek daarmee uw onderbewustzijn aan en raak deze op de primaire waarden. Mijn jarenlange muay thai training en kennis van (volks)muziek, talen en culturen helpen hierbij.

Tekst gaat verder onder de film.

 

Als pelgrim op zoek naar de ziel

In mijn eerste solo-voorstelling Strannik ga ik als Pelgrim in ruim een uur op zoek naar de werking van de ziel. Deze abstracte voorstelling bevat liederen in het Nederlands, Engels en Japans. De voorstelling speelde ik gedurende een jaar wekelijks voor professionals in theater- en vertelmethodieken in binnen- en buitenland. 

Goede bedoelingen in tijd van oorlog

Mijn tweede solovoorstelling Zij zagen Oorlog ontwikkel ik om aan te voelen hoe mijn beide oma’s de tweede wereldoorlog moeten hebben beleefd. De oma’s overleven de oorlog in het oosten van Europa. Mijn Joodse oma wordt door het werk van haar man geëvacueerd en vindt bij terugkomst een verwoeste stad. Ze kan tot haar dood het Duits niet horen. Mijn Russische oma overleefde 900 dagen belegering in Leningrad en wordt door de USSR onderscheiden voor haar werk in dienst van de verdediging van de stad. Het is een vreselijke tijd, maar desondanks heeft ze het grootste mededogen met de Duitsers.

Tekst gaat verder onder de film.

In zagen Oorlog beleef je 6 korte verhalen over mensen met goede bedoelingen in tijd van oorlog. Ze leven met verantwoordelijkheden, angsten en ambities. Ze nemen beslissingen en moeten dealen met de consequenties. Het licht gaat nooit uit en het doek nooit dicht. “YouTube op het podium”, aldus een student in Emmen. “Tik Tok-stories die je leven bijblijven” aldus een jonge toeschouwer in Amsterdam.

Recensie Zij zagen oorlog bij Hier in Salland.

Zij zagen Oorlog bevat niet de verhalen van mijn familie, maar de monologen en liederen zijn wel gebaseerd op onderliggende oergevoelens die voor iedereen herkenbaar zijn: ambitie, hoop, lijden, vreugde en liefde. Zij zagen Oorlog duurt 75 minuten en is inmiddels zo’n 80 keer gespeeld in Nederland en Vlaanderen: op scholen, tijdens herdenkingen en bijzondere gelegenheden waar onderdrukking en vrijheid centraal staan.

Naar Berlijn gecanceld

De derde solovoorstelling heet Naar Berlijn en vertelt het verhaal van de gewone man en vrouw in het oosten van Europa in de tweede wereldoorlog. Die oorlog laat daar verschrikkelijke sporen achter. Een land als Wit-Rusland heeft in 1940 net als Nederland zo’n 8 miljoen inwoners. Waar Nederland 250.000 doden te verwerken heeft, loopt het aantal in Wit-Rusland op tot tegen de 3 miljoen. De oorlog gaat daar aan niemand voorbij en er is geen familie zonder slachtoffers.

De educatieve muziektheatervoorstelling Naar Berlijn is in 2020 en 2021 ontwikkeld. In mei 2021 speel ik een serie van 9 try-outs in Drenthe, Overijssel, Brabant en Noord-Holland. De voorstelling is gereed in het najaar van 2021 en voor voorjaar 2022 is een duo-tournee gepland met Zij zagen Oorlog.

Toenemende spanning tussen Rusland en Oekraïne zorgen ervoor dat ik steeds minder zin heb deze voorstelling te spelen. Rusland is de logische opvolger van de USSR en Russische agressie verhindert het vrijelijk spelen van de voorstelling. De tournee van Naar Berlijn wordt uitgesteld, waar die van Zij zagen Oorlog wel doorgaat. Als Russische agressie eind 2021 onafwendbaar is, archiveer ik de voorstelling. 

De essentie van leven

In mijn vierde solo-voorstelling Oscar en Oma Rozerood staat leven centraal. Wat is het eigenlijk? Wanneer leef je? Oscar en Oma Rozerood is tot en met zomer 2024 te zien in theaters, kerken, scholen en op festivals door heel Nederland. Deze voorstelling duurt 135 minuten en speelt ze ca. 60 keer.

Recensie Oscar en Oma Rozerood bij Theaterkrant.

Tekst gaat verder onder de film.

 

Leven in de schaduw van de samenleving

Mijn vijfde avondvullende solovoorstelling is Arum dem Fayer en gaat over indentiteit. Over mijn identiteit om precies te zijn, en de samenleving van toen, en die van nu. Het is mijn meest persoonlijke voorstelling ooit.

Ik ben Joods, maar wat is dat nu eigenlijk? Vroeger thuis was het iets om trots op te zijn, maar dat bleef binnen, dus achter de voordeur. Op straat is het een scheldwoord, iets waar je voor in elkaar geslagen kan worden. Ik leerde de identiteit te negeren en te onderdrukken. Vroeger vond ik het heel verwarrend dat het moest en tegenwoordig vind ik het onacceptabel dat het weer nodig is. In Arum dem Fayer vertel ik mijn verhaal aan de hand van de liederen waarin mijn ziel schuilde. 

 
Deel dit: